Tytułowe rytmy codzienności to sekwencje regularnych, typowych czynności, okazji i decyzji; to rutyna, zwyczaje, rytuały, ale także nadzwyczajne wydarzenia ukazane na planie pojedynczego dnia, roku, albo całego ludzkiego życia.

 Celem pierwszej konferencji będzie próba uchwycenia wymiaru świata dziecięcego w kontekście uwarunkowań historycznych, antropologicznych i kulturowych. Istotna jest również kwestia relacji rodzinnych i więzi emocjonalnych, stosunku do dziecka w rodzinie i poza nią, przestrzeń prawna i edukacyjna, w której funkcjonowało dziecko. W obszarze naszych badań znajdą się również zagadnienia codzienności – pożywienie, higiena, stan zdrowia, zabawa oraz tradycja i zwyczaje rodzinne związane z narodzinami, chrztem, wychowaniem i śmiercią dziecka.

 Mimo, iż tematyka ta od dawna jest obecna w polskiej nauce, ciągłe stawianie pytań, poszukiwanie nowych źródeł oraz nowa interpretacja już istniejących, wydają się w pełni uzasadnione, a nawet konieczne.

Instytut Historii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Katedra Edukacji Historycznej
Zakład Historii Kultury
©Copyright 2012